2016. jan 08.

95. Csalódás

írta: Aldric
95. Csalódás

A fenti címmel - nem túl szellemesen - Szily László Kitolás című, általam nagyon várt könyvére próbálok célozni. Pontosabban, arra az érzésre, ami akkor fogott el, amikor lelkesen a kezembe vettem, majd rövid olvasás után becsuktam és félretettem, hogy inkább Vajda Zsuzsanna Az ember és kicsinye című könyvet kezdjem olvasni.

Mindkét könyvet nemrég vettük ki a könyvtárból és mindkettőt bizonyos várakozásokkal választottuk ki a tarka-barka nevelési könyvek polcáról. Szilynek lelkes olvasója voltam a megboldogult Cink.hu idejében, Vajda Zsuzsannát pedig még abból az időből ismerem, amikor pár évig Miskolcon dolgoztam. Clamesa maga is kíváncsi volt a két könyvre, mert eléggé lehangolta őt a kínálat (vagy fél órát nézegettük a sok borítót és olvasgattuk a fülszövegeket, egyre fokozódó diszkomfort érzéssel), de egyik kedves barátunktól már eleget hallotta ő is Szily könyvének dicséretét.

Végül mindketten nagyot csalódtunk a Kitolásban. Miért? Mert a könyv alcíme szerint "kalauz leendő apáknak", de valójában a benne leírtakat nagyon jól jellemzi a 2. kötet beharangozójának ez a rövid részlete:

a világért sem venném magamnak a bátorságot, hogy tanácsokat adjak másoknak

És hát, ahogy Clamesával, akivel együtt olvasgattuk a könyvet, egyetértésre jutottunk, így azért nehéz jó könyvet írni. A Kitolás ugyanis - hangulattól függően - jobb-rosszabb Szily-poénok gyűjteménye, amelyeknek egyik közös motívuma a gyerekvárás és a csecsemőkkel való foglalkozás (bár szerintem a közéleti poénok aránya nem sokkal kisebb). De ahogy a szovjet témájú viccek gyűjteménye sem feltétlenül alkalmas a szovjet rendszer megértésére, főleg, ha az olvasónak (miszerint egy "leendő apának", ugye) nincs meg a kellő háttértudása ahhoz, hogy a poénok utalásait teljesen dekódolni tudja, úgy a Kitolás sem okoz túl sok élvezetet annak, aki nem elsősorban random Szily-poénokat akar olvasni, hanem "kalauzt leendő apáknak". Úgy kalauz ez, mint egy kubista festmény igazolványkép. Sehogy.

picasso.jpg

(A képet innen töltöttem le: http://kieselbach.hu/upload/wysiwyg/images/picasso.jpg)

És akkor azt még nem is mondtam el, hogy sajnos egyáltalán nem annyira jók azok a poénok. A Vakondszex fejezet különösen bántotta Clamesát. És bár engem nem háborított fel, de a poént én sem találtam elég jónak és főleg nem ismertem rá az élethelyzetre. Ezt a példát direkt azért említem, mert itt legalább nekem is vannak saját élményeim. Hát ennyi. Örülök, hogy nem költöttünk rá egy fillért se.

Ami pedig Vajda Zsuzsanna könyvét illeti: érdekes módon, az sem jött be eléggé. Értékeltük benne, hogy korrekt, kiegyensúlyozott képet akar adni, hogy nem szereti a túlzásokat, viszont igyekszik rugalmas lenni. Ugyanakkor azt hiszem, nem tett neki jót, hogy a Kitolással együtt olvastuk és hogy mindketten Spockkal hasonlítottuk össze. Függetlenül attól, hogy ki mit gondol Spock mondanivalójáról, szerintem nagyon vonzó tulajdonsága a könyvének, hogy rengeteget beszél arról, hogy neki milyen konkrét tapasztalatai voltak. Ezzel szemben Az ember és kicsinye a katedráról beszél az emberhez. Bármennyire is szimpatikus többnyire, amit mond, ez a hozzáállás mégis kevésbé volt megnyerő. És néha tartalmi kifogásaink is voltak. Az pedig kifejezetten bosszantott, hogy Vajda könyvében a kisgyereknek gyakorlatilag nincs apja, csak anyja, legfeljebb az anyának van férje. Ha van ugyan, mert néha ez se egészen egyértelmű. Na mindegy.

 

 

Szólj hozzá

könyv kalauz Spock Szily László Kitolás Az ember és kicsinye Vajda Zsuzsanna vakondszex